מה זה מסחר אלקטרוני?
מסחר אלקטרוני, המכונה גם מסחר באינטרנט, מתייחס לרכישה ומכירה של סחורות או שירותים באמצעות האינטרנט והעברת כסף ונתונים לביצוע עסקאות אלה. לעתים קרובות משתמשים במסחר אלקטרוני בהתייחס למכירת מוצרים פיזיים ברשת, אך הוא יכול גם לתאר כל סוג של עסקה מסחרית המאפשרת דרך האינטרנט.
בעוד שעסקים אלקטרוניים מתייחסים לכל ההיבטים של הפעלת עסק מקוון, מסחר אלקטרוני מתייחס באופן ספציפי לעסקת סחורות ושירותים.
ההיסטוריה של המסחר האלקטרוני מתחילה במכירה המקוונת הראשונה אי פעם: ב- 11 באוגוסט 1994 מכר אדם דיסק של הלהקה סטינג לחברו דרך אתר האינטרנט שלו NetMarket, פלטפורמת קמעונאות אמריקאית. זו הדוגמה הראשונה לצרכן שרוכש מוצר מעסק דרך האינטרנט – או "מסחר אלקטרוני" כפי שאנו מכירים אותו כיום.
מאז, המסחר האלקטרוני התפתח כדי להקל על גילוי והרכישה של מוצרים דרך קמעונאים ומקומות שוק מקוונים באינטרנט. פרילנסרים עצמאיים, עסקים קטנים ותאגידים גדולים נהנו כולם מסחר אלקטרוני, מה שמאפשר להם למכור את הסחורה והשירותים שלהם בסדר גודל שלא היה אפשרי בקמעונאות לא מקוונת מסורתית.
מכירות המסחר האלקטרוני הקמעונאי העולמי צפויות להגיע ל -27 טריליון דולר עד 2020.
סוגים של דגמי מסחר אלקטרוני
ישנם ארבעה סוגים עיקריים של מסחר אלקטרוני שיכולים לתאר כמעט כל עסקה שמתרחשת בין צרכנים לעסקים.
- עסק לצרכן (B2C):
כאשר עסק מוכר מוצר או שירות לצרכן בודד (למשל, אתה קונה זוג נעליים מקמעונאית מקוונת). - עסק לעסק (B2B):
כאשר עסק מוכר טובין או שירות לעסק אחר (למשל, עסק מוכר תוכנה כשירות עבור עסקים אחרים לשימוש) - צרכן לצרכן (C2C):
כאשר צרכן מוכר מוצר או שירות לצרכן אחר (למשל, אתה מוכר את הרהיטים הישנים שלך ב- eBay לצרכן אחר). - צרכנים לעסקים (C2B):
כאשר צרכן מוכר מוצרים ושירותים משלו לעסק או לארגון (למשל משפיע מציע חשיפה לקהל המקוון שלו בתמורה לתשלום, או צלם מרשה את התמונה שלו לעסק לשימוש).
דוגמאות לסחר אלקטרוני
מסחר אלקטרוני יכול ללבוש צורות מגוונות הכוללות יחסים עסקיים שונים בין עסקים לצרכנים, כמו גם חפצים שונים שיוחלפו כחלק מעסקאות אלה.
- קמעונאות:
מכירת מוצר על ידי עסק ישירות ללקוח ללא מתווך. - Wholesale:
מכירת מוצרים בכמויות גדולות, לרוב לקמעונאי שמוכר אותם ישירות לצרכנים. - Dropshipping:
מכירת מוצר המיוצר ונשלח לצרכן על ידי צד שלישי. - מימון המונים:
גביית כסף מהצרכנים לפני שהמוצר יהיה זמין בכדי לגייס את ההון ההתחלתי הדרוש בכדי להביאו לשוק. - מנוי:
רכישה חוזרת אוטומטית של מוצר או שירות על בסיס קבוע עד שהמנוי בוחר לבטל. - מוצרים פיזיים:
כל טוב מוחשי הדורש חידוש מלאי והזמנות למשלוח פיזית ללקוחות ככל שמתבצעות מכירות. - מוצרים דיגיטליים:
מוצרים דיגיטליים, תבניות וקורסים להורדה, או מדיה שיש להורדה לצריכה או ברישיון לשימוש. - שירותים:
מיומנות או מערך מיומנויות הניתנים בתמורה לפיצויים. ניתן לרכוש את זמן נותן השירות תמורת תשלום.